Výrobné prevádzky

Volkswagen Slovakia využíva vo svojich výrobných halách najlepšie dostupné technológie na trhu - Best Available Technologies (BAT) a venuje veľkú pozornosť neustálemu znižovaniu spotreby energií, materiálov i surovín.

V ochrane ovzdušia sa zameriava na znižovanie celkového množstva vyprodukovaných emisií, či už uprednostňovaním materiálov s nízkym obsahom prchavých organických zlúčenín alebo používaním účinných odlučovacích zariadení. Odpadové vody z prevádzok sa čistia pred vypustením do vodného toku v neutralizačných staniciach a následne v centrálnej čistiarni odpadových vôd. V oblasti odpadového hospodárstva je prioritou uprednostňovanie zhodnocovania (recyklácie) pred zneškodňovaním (vyvážaním odpadu na skládku) odpadov a dôsledná separácia odpadov podľa druhov vo všetkých prevádzkach.

Konkrétne ekologické opatrenia si môžete prečítať v riadkoch nižšie.

Lisovňa

Hlavný pohon lisu a pohon mechanizácie bol namiesto mechanického zotrvačníka vybavený servotechnológiami so zásobníkom energie (pri zastavení, brzdení). Počas lisovacieho cyklu dochádza k rekuperačným procesom, v ktorých sa znovu získavajú energie, spotreba energie klesne o 20 %.
Nasadením LED osvetlenia v hale sa ušetrilo 40 % energie.
Logistický priestor lisovne je dokurovaný pomocou prúdu vzduchu zo zariadenia lisovacej linky.
Nasadením robotov typu KUKA KRC4 sa ušetrilo 20 % energií.

Karosáreň

Významnou technikou spájania je energeticky efektívne odporové bodové zváranie. Využívajú sa ekologické procesy ako lepenie pomocou lepidiel s nízkym obsahom, resp. bez obsahu rozpúšťadiel a laserové zváranie. Energetickú efektívnosť laserových agregátov sa za uplynulé roky podarilo podstatne zvýšiť.
Mnoho strojov je pri výrobe karosérií poháňaných hydraulicky.
Príslušné agregáty sú vybavené záchytnými vaňami. Tieto chránia podložie v prípade prevádzkovej poruchy pred unikajúcou hydraulickou kvapalinou.
Dym sa pri zváraní cielene odsáva a pred vypustením do okolia sa prostredníctvom vhodných filtračných zariadení zbavuje znečisťujúcich častíc.
Zvyšky kovov, ktoré zostanú pri výrobe karosérií, sa transportujú na recykláciu.

K najdôležitejším zariadeniam relevantným z hľadiska životného prostredia a energií patria okrem zváracieho pracoviska linka na povrchovú predúpravu hliníkových častí a neutralizačná stanica, ktoré podľa nariadenia EÚ č. 75/2010 patria medzi zariadenia IPKZ.

Lakovňa

Pri výrobe obmedzujeme vznik emisií pomocou odlučovačov a filtrov. Okrem toho sú vznikajúce odpadové vody upravované a čistené pred vypustením do recipientu.
Vďaka inovatívnemu procesu lakovania 2010 je vynechaná plniaca vrstva. Funkcia plniča je integrovaná do základného laku, čím sa znižuje výskyt nebezpečných odpadov a hmotnosť vozidla o 0,5 kg.
Elektrostatické odlučovanie (E-Scrub) v lakovni pre vozidlá radu New Small Family je technológia na odlučovanie odpadových lakov vznikajúcich pri lakovaní karosérií. Lak, ktorý sa v procese sprejovania nenanesie na karosériu, zostáva vo forme aerosólov vo vzduchu kabíny. Tieto aerosóly sú nútenou cirkuláciou vzduchu odvádzané do odlučovacieho systému. Tento systém zbavuje vzduch častíc laku a takto vyčistený vzduch sa z 90 % znovu stáva cirkulujúcim vzduchom. Táto technológia elektrostatickej separácie bola v roku 2011 v sériovej výrobe po prvýkrát nasadená práve v bratislavskom závode VW SK.
V rámci identifikácie problému častého výskytu nečistôt pri vnútornom lakovaní vyvinula firma DÜRR nový typ hlavíc s rozprašovačmi striekacích robotov špeciálne konštruovaných na striekanie farby do vnútorných priestorov karosérie (EcoBell 3Ci). Silnejšie a užšie trubice môžu zaostriť a nasmerovať sa do vnútra karosérie oveľa presnejšie, pričom farba nabitá opačným nábojom ako negatívne nabitá plocha karosérie ihneď priľne na plochu, čím je zabezpečená vyššia rýchlosť a efektívnosť procesu.

Montáž

Na konci linky vozidlo prechádza k nastavovacím pracoviskám, ktoré majú rovnako ako aj vibračná stolica na prvú skúšobnú jazdu zabezpečené čistenie odpadového vzduchu.
V oblasti montáže vozidiel sa odpad z obalov, v ktorých boli zabalené diely znovu používa, resp. zhodnocuje ako druhotná surovina. Triedeným zberom sa oddeľujú od druhotných surovín napríklad zvyšky lepidiel a čistiace handry obsahujúce rozpúšťadlá.

Výroba agregátov

Prevodový olej sa podľa predpísaných noriem plní do prevodoviek prostredníctvom plne automatického zariadenia. Toto zariadenie garantuje 100 %-nú kvalitu našich produktov. Zároveň sa používajú oleje, ktoré zabezpečujú doživotnú prevádzkyschopnosť prevodovky bez potreby výmeny oleja.
Najväčším a zároveň významným zariadením z hľadiska životného prostredia a energií v hale je linka DKTL s neutralizačnou stanicou (IPKZ zariadenie podľa nariadenia EÚ č. 75/2010).

Logistika

V závode Volkswagen Slovakia sa vyrába 6 produktov pod piatimi koncernovými značkami. Na zabezpečenie dostatočného množstva dielov pre výrobu sa používajú najmodernejšie logistické systémy a technológie. Celý objem materiálu, čo predstavuje viac ako 30 tis. typov dielov pre všetkých šesť produktov, je riadený cez viacero logistických systémov ako napr. LOGIS, MEMFIS.
Na vyskladnenie materiálu na miesto spotreby sa používajú viaceré inovatívne technológie ako Pick by Point, Pick by Light a FTS – bezobslužný dopravný systém.

Čistiareň odpadových vôd

Volkswagen Slovakia prevádzkuje vlastnú Čistiareň odpadových vôd, ktorá prešla počas históie závodu viacerými modernizáciami a rekonštrukciami za účelom zvýšenia jej kapacity a zdokonalenia čistenia vôd vzniknutých vo výrobných či nevýrobných prevádzkach. Ukazovateľom kvality vyčistenej vody je chovná stanica rakov, ktorá je napĺňaná s vyčistenu odpadovou vodou z prevádzky čistiarne.


Vybrané opatrenia a BAT technológie

Manažment lepidiel
V sudoch na lepidlá sa umiestnili vrecia s lepidlom a ako odpad vznikajú iba samotné vrecia s minimálnym obsahom lepidiel. Prázdne sudy zostávajú čisté a môžu byť opäť použité. Množstvo odpadov zo sudov sa zredukovalo až o 70% a ročne sa ušetrí až 576 sudov.

Dopravné systémy bez vodiča
Na transport materiálu z logistického oddelenia na príslušné pracovisko sa používajú tzv. dopravné systémy bez vodiča, ktoré sú náhradou za vysokozdvižné vozíky, čím sa dosiahla úspora nákladov a energie až 60%. Dopravné systémy sú centrálne riadené a nabíjajú sa pomocou energetickej slučky zabudovanej v podlahe.

Vo výrobných halách VW SK sa používa elektronáradie namiesto pneumatického náradia, ktoré pracovalo na princípe stlačeného vzduchu, čím sa ušetrí až 30% energie.

Inteligentné osvetlenie v halách bratislavského závodu VW SK sa automaticky zapína pri vstupe zamestnancov na pracovisko. Osvetlenie je centrálne riadené a zapnuté iba vtedy, keď je skutočne potrebné. Inteligentné osvetlenie je zavedené aj vo výrobnej hale v Martine, čím sa ročne ušetrí 264 ton CO2.